Att driva ett tillväxtbolag är som att springa i OS-finalen – varje dag

tillväxtbolag

Prispallen är eftertraktad; dina konkurrenter tränar lika hårt som du. Det säger interimschefen Christer Nedström, som drar på lärdomar från både idrotten och näringslivet när han stöttar tillväxtbolag genom förändring.

Christer Nedström är interimchefen som enligt egen utsago har ett tämligen brokigt förflutet. Med utbildningar från idrottens och näringslivets värld, samt en executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm, har hans karriär tagit honom till roller inom sälj, affärsledning och HR i internationella bolag. Grundaren av konsultbolaget CENEM International AB drivs onekligen av att leverera konkreta resultat som gör skillnad.

Vilka är de tre värsta tillväxtsmärtorna som företag lider av?

– Först och främst gäller det att snabbt kunna ställa om verksamheten i takt med att den utvecklas, säger Christer. Kraven på omställningsförmåga sträcker sig från allt till teknik och organisation, till ens produkter och tjänsteutbud.

Christer belyser vikten av att hitta och attrahera rätt kompetens vid varje given fas som företaget eller organisationen befinner sig i. Den tredje trenden är att säkra sin marknadspositionering för tillväxtbolag som genomgår förändring. 

– Idag är mycket transparent och lättkopierat, vilket gör att du  hela tiden måste stå på tå för att inte tappa mot konkurrensen, säger Christer. Varje dag är som en OS-final på 100 meter och dina konkurrenter tränar minst lika mycket som dig. Därför tror jag att andra faktorer som exempelvis CX, Branding och EVP kommer få större betydelse i framtiden. 

Skiljer sig tillväxtsmärtorna åt mellan olika branscher?

– Absolut. Det beror på ett antal faktorer, som till exempel om företagets kärnerbjudande består av produkter eller tjänster, säger Christer. Därtill påverkar vilken fas organisationen befinner sig i. Är bolaget en startup eller en etablerad organisation? Hur mogen är marknaden och vilken position har man där? Smärtorna skiljer sig åt om du är marknadsledare eller uppstickare.

Nämn tre trender som du tror har potential att minimera dessa smärtor.

– Många företag har vidgat sina vyer gällande var man hittar sina anställda, säger Christer. Idag kan vi eftersöka kompetens på en geografiskt global marknad.

Riskminimering kan också bestå i att hitta tillfälliga kompetenslösningar som till exempel att anlita interimskonsulter, utlysa projektanställningar eller nyttja nätverksorganisationer. Christer ser en tydlig trend där företag visar ett ökat intresse av denna typ av lösningar. 

– Ytterligare en spaning är att kundupplevelsen står i centrum för tillväxtbolag. “Känslan” av en produkt eller tjänst får betydligt större utrymme än konkreta “hard facts”, berättar Christer.  

Han fortsätter:

– Organisatoriskt lägger företag mer vikt vid flytande och mindre hierarkiska organisationsformer. Det ser jag som ett resultat av en anpassning till vår tids behov, där titlar och prestige underordnas leverans och kvalitet.

Vilken är den mest innovativa processen du deltagit i med syftet att minimera en specifik tillväxtsmärta?

– Jag vet inte om jag kan pinpointa en speciell process. Men på nära håll har jag sett hur en organisation som positionerat sitt varumärke, jobbat aktivt med både CX och UX samt omdefinierat sin marknad lyckats uppnå en makalös utveckling i både hårda och mjuka värden, avslutar Christer. 

Ett ökat fokus på kundupplevelsen, en konkurrenssituation som ställer oss på tå och vikten av att kunna ställa om snabbt är alla – onekligen – högst relevanta frågor i vår nutid. Christer, tack för att du bjuder oss på både lärdomar och framtidsspaningar.

 

Intervjun med den interima konsulten Christer Nedström är en del av Meshs intervjuserie om att driva ledarskap i tillväxt. Medlemmarna i Meshs community för seniora chefer drivs av kunskapsutbyte. När vi delar med oss av insikter och erfarenheter växer både vi och våra verksamheter. 

Vill du få alla intervjuer skickade direkt till din inkorg? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!