“Att vara en ledare handlar inte om att vara bäst, utan om att vara en glorifierad vaktmästare”

Amer Mohammed

Med drivkraften att göra världen bättre använder visionären Amer Mohammed tekniken som sitt verktyg. Över en ”digital kaffe” med Mesh berättar Amer sin otroliga historia som börjar med trasiga tidningsställ och en startup i Schweiz, och leder till stående ovationer från Stena Lines höjdare och storhandlande småbarnsföräldrar på Coop. 

Sedan sju månader tillbaka är Amer ny direktör för affärsområdet Digital/CDO för Coop Sverige, som har en stor förändringsresa framför sig. Innan dess har han drivit förändringsresor både som entreprenör och som CDO på CapGemini och Stena Line. 

Gaming var inkörsporten till Amers teknikintresse och grunden till att han blev programmerare. Han började lära sig hantverket på egen hand i tonåren, vilket sedan ledde till en master i datavetenskap. När han var nyexaminerad möttes han dock av IT-bubblan och teknikjobben lyste med sin frånvaro. Istället fick Amer börja dela ut tidningar i Stockholm. När tidningsställen återkommande gick sönder behövde åkerierna ett system för att rapportera in dessa. Amer såg sin chans att använda sig av sin tekniska kompetens och hjälpte till att bygga systemet. Därefter utvecklade han ett webbaserat distributionssystem för gratistidningar. 

Hos Amer såddes ett frö till att skapa ett helt bolag av sin lösning, vilket ledde till en flytt till Schweiz för att satsa på Singleton Solutions. Amer fick mersmak av att kunna leda och bygga förändring, något som hängt med som en röd tråd i hans arbete sedan dess. Nu, som Direktör för Digital på Coop, är visionen att skapa en förhöjd kundupplevelse genom innovativa digitala idéer och flöden. 

Hur kan digitaliseringen verka som en katalysator i tillväxtbolag?

– För att man ska vinna är det fullt fokus på kund som gäller, annars kan man lägga ner, inleder Amer, och fortsätter med ett skratt. På min anställningsintervju var jag tydlig med Coops vd om att jag tyckte att deras befintliga kundupplevelse behövde förbättras, och att jag just därför inte handlade på Coop. När jag frågade vd:n vad de gjort för att digitalisera sin verksamhet berättade han om actions som ledningsgruppen satt på agendan. Det handlade mest om digitala verktyg som skulle börja användas.  

Amer betonade då att implementeringen av effektiva e-com-plattformar inte kommer spela någon roll så länge de inte gör någon skillnad för kunden. De kom överens om att förenkla det Coop gör idag. 

– För att säkra tillväxten ska man inte göra det större än vad det är, utan utgå ifrån vad som faktiskt ger resultat. Börja i behovet eller Customer Experience (CX) och vad som faktiskt ska underlättas för kunden innan projektet börjar byggas. Först då kommer resultaten. 

Hur ser man till att digitaliseringsarbetet blir väl mottaget inom organisationen?

– Med enkelhet. Vi har en administratör i teamet som hjälper oss att visualisera det vi vill göra; hur kan vi rita upp en scen så att det tekniska blir praktiskt möjligt och samtidigt skapa så stor CX som möjligt för kunden? Här handlar det om att förenkla, förenkla, förenkla, säger Amer. 

Med enkelhet och en scen kan teamet åskådliggöra för mindre tekniskt kunniga beslutsfattare vad det är de vill skapa. Det de försöker göra blir tydligt.

– En sådan scen skulle kunna vara småbarnsföräldern som handlar med skrikande, hungriga barn. Hur kan vi med digitala beteenden och system underlätta för denna kundgrupp? 

En annan viktig fråga i omställningen mot en mer digital verksamhet är förstås ledarskapet, menar Amer. 

– Jag har insett att grunden är att anställa människor som är smartare än mig själv. Uppgiften som ledare är inte att vara bäst, utan att vara en glorifierad vaktmästare. Jag ska se till att vi levererar det vi ska, men mer än så är det inte. Det ligger på mig att ta bort allt som stör och ge mina medarbetare de bästa förutsättningarna för att de ska klara sitt jobb. Jag är också krockkudden när det blir sammanstötningar i organisationen. Överlag tror jag att detta är en förutsättning för att lyckas med förändring. 

Kan du ge exempel på ett framgångsrikt case som belyser just detta?

Under sin tid på Stena Line gick Amer från IT-chef till innovationschef – helt tack vare hans egna initiativförmåga och att han drog möjligheterna med AI till sin spets. 

– IT skulle för första gången delta i Stena-dagen och istället för att hålla det föredrag jag officiellt planerat, visade jag en film om projektet PLUTO. Med filmen visade jag hur AI kunde användas för att effektivisera det traditonstyngda rederiet. Alla satt knäpptysta tills vd:n ställde sig upp och applåderade – då följde resten av publiken efter. Efter det fick jag rollen som innovationschef och blev digital mentor åt vd:n och styrelsen.

Visionen var att Stena Line skulle bli världens första helt automatiserade rederi. Idag har Stena Line utvecklat flera digitala beteenden som underlättar för kunden. Dessutom är de det enda rederiet i världen som har en head of AI. 

– En av lösningarna vi skapade var Travelmate, en digital kompis som hjälper kunden att maximera sin resa. Ens travelmate hör av sig innan resan och under resans gång för att ge information om parkering, karta över terminalen, vart man kan äta, hur köerna ser ut, med mera. Vi byggde ett eget interface och använde oss av befintliga system, vilket gjorde att vi kunde blanda in de tjänster vi ville i detta.

Det låter som att krävs stort mod för att åstadkomma det du gjorde på Stena Line? 

Jag vågar inte gå över minfält – hur modig är man då? Min fru sliter långa timmar som intensivvårdsläkare nu under covid-19, det är mod enligt mig. Det jag bidrar med är mitt teknikintresse i kombination med en vilja om förändring till en bättre värld. 

Vilken roll har humankapitalet i innovativa digitaliseringsprocesser? Har du något exempel på hur konsulter bidragit till förändringen?

– Maximal roll! Människorna är allt. Har vi inte med oss människorna blir det ingenting. Men man måste våga tänka utanför boxen. Coops konkurrenter på digital är människorna på bolag som Spotify och Google, inte på ICA och Hemköp. Konkurrensen om de bästa är hård vilket ställer höga krav på att skapa en vision som väcker lust hos människor och som leder till förändring. 

Amer har ett unikt sätt att målande beskriva möjligheterna i digitala transformationer. Ingenting verkar omöjligt i Amers värld, samtidigt som han brinner för förändring och att göra världen bättre där han kan. Tack Amer, för att du så generöst delar med dig av din fantastiska berättelse och lärdomar längs vägen!

Intervjun med Amer Mohammed, CDO på COOP Sverige  är en del av Meshs intervjuserie om att driva ledarskap i tillväxt. Mesh är ett konsultbolag som adderar värde till företag i förändring via senior konsultkompetens. Till våra kunders förfogande har vi samlat sveriges främsta konsulter på ledningsnivå i ett chefsnätverk med syfte att bidra till en önskvärd förändring. 

Är du ett företag i behov av senior kompetens? Kontakta oss här!
Är du en erfaren konsult som vill bli en del av Meshs community? Ansök här!